Održavanje web stranice obuhvata nekoliko elemenata koji imaju zajednički sadržilac – osigurati da sajt normalno funkcioniše.
Dakle, vaš web sajt treba da bude funkcionalan, da se brzo učitava, te se morate potruditi da pravovremeno uklanjate greške koje mogu nastati zbog nepredviđenih okolnosti.
Izrada izvanrednog web sajta je tek pola posla; potrebno je održavanje da bi web sajt i ostao izvanredan.
Na ovaj način osiguraćete vašim posjetiocima najbolje iskustvo te pomoći ostvarivanju same svrhe posjedovanja web stranice.
Postoji nekoliko različitih aspekata o kojima ćete morati povesti računa – od tehničkog održavanja do kreiranja relevantnog i zanimljivog sadržaja.
U nastavku teksta, navešćemo tek neke od njih.
Redovno pravljenje rezervne kopije web stranice (backup)
Rezervna kopija je kopija cijele vaše web stranice, spremna za ponovno učitavanje u hitnim situacijama.
Na primjer, neka naizgled bezazlena greška na serveru mogla bi da ošteti ili obriše podatke bez kojih vaša web stranica ne može funkcionisati, ili, ukoliko redovno ne ažurirate platformu koju koristite, vaša web stranica bi mogla postati meta sajber napada.
Vraćanje neoštećene i nezaražene kopije skratiće vrijeme nedostupnosti i učiniti vašu web stranicu ponovo funkcionalnom.
Na nekim web stranicama potrebno je na dnevnoj bazi praviti rezervne kopije, dok će u drugim slučajevima biti potrebno praviti rezervnu kopiju web stranice jednom nedjeljno ili jednom mjesečno.
Važno je imati više od jedne rezervne kopije da biste zaista zaštitili web stranicu od gubljenja podataka. Na ovaj način osiguraćete da uvijek imate dodatne kopije u slučaju da vaša prva rezervna kopija ne uspije da se učita.
Nikada ne znate šta će se dogoditi, zato se pripremite za najgori scenario!
Postoji i mnogo načina na koje možete napraviti rezervne kopije, a najbolje ih je čuvati na različtim mjestima.
Možda već pravite rezervnu kopiju web stranice i čuvate je na svom serveru, ali je i dalje neophodno da imate jednu sačuvanu na nekom od cloud servisa, pa makar to bio Dropbox ili Google disk, ali i na svom ličnom računaru.
Svakako investirajte u resurse – nemojte dozvoliti da budete uhvaćeni nespremni.
Ažuriranje software-a i dodataka
Dodaci i softver su dva vitalna aspekta svake web stranice (naročito ako imate u vidu web stranice napravljene u WordPressu, a velika je mogućnost da imate).
Softver i dodatke morate redovno ažurirati ne samo kako bi vam sajt funkcionisao besprijekorno, nego to utiče i na sigurnost vaše web stranice ali i posjetilaca.
Softver i dodatke je potrebno često ažurirati kako bi se prilagodili novim tehnologijama.
Na primjer, izlazak nove verzije programskog jezika na kojem se zasniva platforma koju koristite za funkcionisanje vašeg web sajta zahtijevaće i novu verziju dodataka koji su kompatibilni sa njom.
Ukoliko pak ne ažurirate softver i dodatke na vrijeme, neke od funkcionalnosti koje vaša web stranica pruža mogu postati neupotrebljive. Osim toga, vaša web stranica može se početi učitavati sporije ili prestati da radi u potpunosti.
Ostalo o čemu treba zaista da brinete su sajber napadi i tzv. zlonamjerni softver. Često se web stranice ažuriraju nakon što su otkriveni sigurnosni nedostaci u aktuelnim verzijama softvera. Na taj način osiguravate da je vaša web stranica bolje zaštićena.
Zastarjeli, to jest, neažurirani dodatak može biti ranjiv na adware koji bi mogao preplaviti vašu web stranicu ili bilo koju drugu vrstu zlonamjernog softvera. Ažuriranja rješavaju ove probleme, pa verziju svoje web stranice morate ažurirati što je prije moguće.
Redovno ažuriranje sadržaja
Pored tehničkih aspekata održavanja web stranice, morate biti redovni i kada se radi o ažuriranju sadržaja.
Ažuriranje sadržaja takođe obuhvata mnogo različitih aktivnosti – poput kreiranja novih članaka, ažuriranja vaših proizvoda/usluga, pa i promjene grafika i fotografija na vašoj web stranici. Na ovaj način podstičete ljude da ponovo posjete vašu stranicu jer ih navikavate da će pri svakoj posjetiti pronaći neki nov, svjež i interesantan sadržaj.
Vremenom će ovi slučajni ‘prolaznici’ postati redovni posjetioci vaše web stranice, a možda i klijenti.
Evo nekoliko korisnih savjeta kada je u pitanju ažuriranje sadržaja:
- Redovno provjeravajte i ažurirajte sve zastarjele informacije na vašem web sajtu
- Kreirajte raspored dodavanja novog sadržaja kako biste uvijek imali nove sadržaje u ponudi
- Razmislite o uvođenju novih funkcionalnosti na vašu web stranicu koje bi mogle angažovati vašu publiku
- Provjerite vanjske ali i unutrašnje linkove u svojim člancima kako biste bili sigurni da i dalje rade.
Ako sadržaj vaše web stranice ne ažurirate redovno to često može biti jedan od razloga zašto nemate konzistentnu posjetu.
Takođe ovo će uticati na vaše rangiranje na pretraživačima, odnosno na Googleu, odnosno, vaša pozicija će padati sve niže i niže jer nemate relevantan sadržaj.
Dugoročno planiranje strategije
Još jedna stvar koju svi vlasnici web sajtova treba da imaju je dugoročni plan. Planiranje će vam pomoći da svoju pažnju usmjerite na najvažnije zadatke – od postavljanja ciljeva do strategije planiranja sadržaja.
Najjednostavnije rečeno, dobro isplanirana strategija funkcioniše kao kalendar. Na osnovu nje tačno ćete znati kada da planirate ažuriranje ili redizajn web stranice.
Kada je u pitanju dugoročna strategija možete otići i korak dalje te angažovati profesionalni tim koji će vas voditi dok razvijate svoj sajt. Na taj način nećete propustiti nijedan ključni korak.
Na primjer, profesionalan tim za dizajniranje web stranica pomoći će vam da budete u toku sa najnovijim trendovima u dizajnu. Takođe ćete biti upoznati sa najnovijim tehnologijama koje koriste najbolji sajtovi današnjice.
Ako želite da napravite najoptimalniji mogući korak – angažovanje profesionalaca je najbolji način da to učinite.
Performanse sajta i praćenje
Praćenje performansi vašeg sajta omogućiće vam da rano otkrijete moguće probleme i preduprijedite da se one razviju u nešto nerješivo.
Na primjer, neophodno je da pratite da li nedavna ažuriranja ometaju brzinu vašeg sajta na mobilnim uređajima, jer ako vaš veb dizajn nije responzivan, to itekako utiče na korisničko iskustvo i rangiranje vaše stranice na Google-u.
Ili, možda je tehnički i sadržajno vaša stranica ažurirana, ali praćenjem performansi poželjećete da imate uvid u to kako se ona ponaša u realnom vremenu. Na taj način, najlakše ćete steći uvid kakvo iskustvo pružate vašem krajnjem korisniku.
Takođe, ovo može uticati i na promjene vaših dugoročnih planova, jer ćete pred sobom imati mjerljive podatke.
Sve ovo vam možda zvuči previše. Za jednog čovjeka, koji uz to treba da se bavi svojim biznisom i jeste. Rad sa profesionalnim timom može vam pomoći da vaš sajt dobro funkcioniše i ako vi lično nemate vremena da ispratite sve aspekte pobrojane u ovom tekstu.
SEO optimizacija
Nezaobilazna stavka pri planiranju web stranice je SEO strategija jer one pomaže u poboljšanju vidljivosti vašeg sajta na pretreživačima, odnosno, na Google-u. Svako poboljšanje koje napravite fokusirajući se na SEO može poboljšati vašu poziciju na Google-u.
Međutim, lakše je reći nego uraditi, a različite strategije funkcionišu za različite situacije. Takođe, morate znati da SEO ima dva aspekta – tehnički i sadržajni.
SEO napori koje činite zahtijevaju nešto vremena da se rangirate, jer pretraživači često uzimaju u obzir brojne elemente iz podataka koje prikupljaju tokom vremena.
I u ovom slučaju, rad sa profesionalnim timom specijalizovanim za SEO optimizaciju može osigurati uspjeh vašeg sajta. Prilikom planiranja izrade web stranice, svakako razmislite o angažovanju profesionalaca.
Oni od vas koji posjedju web stranicu već neko vrijeme i ne vide željene rezultate takođe bi mogli da se konsultuju sa profesionalcima. Profesionalci će proći kroz različite aspekte vašeg sajta da vide da li postoje stvari koje se mogu optimizovati.
Promjene u dizajnu web stranica
Promjena dizajna vašeg sajta je kao renoviranje ili ažuriranje fizičke prodavnice. Redizajn web stranice se može odnositi na potpunu promjenu izgleda sajta ili djelimične izmjene.
Radom sa profesionalnim web dizajnerom osiguraćete da se sve promjene uklapaju u vaš brend, to jest u vizuelni identitet vašeg brenda.
Budući da želite da i dalje da odašiljete istu poruku, vaše predstavljanje, kao i način na koji vas potencijalni kupci vide, treba imati na umu da dosljednost pomaže u privlačenju i angažovanju posjetilaca.
Bez angažovanja profesionalne pomoći, možda ćete ih više zbuniti nego stvoriti značajnu promjenu na bolje. S druge strane, korisno je imati profesionalce jer oni će obratiti pažnju na stvari koje biste vi mogli propustiti.
Integracija e-mail marketing alata
Jedan od najboljih načina da redovno ažurirate i angažujete svoju publiku je putem e-mail marketinga.
Brendovi koji to rade mogu se pohvaliti većim stopama klikova i boljom konverzijom.
Ako vaša web stranica nema integrisanu ovu funkciju trebali biste razmisliti da je integrišete jer dokazano utiče na poboljšanje poslovnih performansi. Putem prijave vaših posjetilaca na newsletter dobijate ključne podatke od pretplatnika i imate direktan kanal za promociju svojih proizvoda.
Recimo, putem e-maila mogli biste potencijalnim kupcima slati nedjeljni bilten ili ekskluzivni sadržaj. Newsletter vam može služiti kao alternativni kanal za objavljivanje sadržaja, pored bloga i društvenih mreža. Ono na što morate paziti je da svi vaši obrasci za prijavu zaista rade, jer se često može desiti da to nije slučaj, čak i iz najbezazlenijih razloga.
Zaključak
Sve u svemu, održavanje sajta može se činiti kao još jedna velika obaveza za koju nećete imati dovoljno vremena.
Pored gore pomenutih savjeta, evo i nekih drugih dugoročnih prijedloga koje biste mogli da razmotrite:
- Napravite detaljan plan kako ažuriranja sajta i pravljenja redovnih rezervnih kopija
- Razmislite o angažovanju profesionalaca koji će popuniti prazninu u setu vaših vještina.Bilo da se radi o dizajnu ili kreiranju novih, zanimljivih sadržaja.
- Bitno je da definišete osobu koja je odgovorna za upravljanje sajtom, bilo da ste to vi ili neko drugi.
- Budite u toku sa tehnologijama koje mogu uticati na vašu web stranicu. Na primjer, promjene algoritma pretraživača.
Kada vam je potrebna profesionalna pomoć, mi smo tu da vam pomognemo, ne oklijevajte da nas kontkatirate kada je u pitanju bilo koji problem sa kojim se suočavate.
Kontaktirajte nas danas da biste saznali više o našim uslugama i o tome kako zajedničkim snagama možemo unaprijediti vaše online poslovanje.`